Hoge bergen en lange trappen - Reisverslag uit Opatija, Kroatië van ernst kreijfelt - WaarBenJij.nu Hoge bergen en lange trappen - Reisverslag uit Opatija, Kroatië van ernst kreijfelt - WaarBenJij.nu

Hoge bergen en lange trappen

Door: Ernst

Blijf op de hoogte en volg ernst

26 Juni 2015 | Kroatië, Opatija

Nog verder naar beneden, naar Opatija, een luxe badplaats uit de 19e eeuw.Ook ik heb zo'n statig geval, hotel Bristol. Wel goed gerenoveerd. Zo per bus dus de gehele Kroatische Adriatische kust afgereisd, van Dubrovnik tot Opatija. Is toch wel een lange zit gebleken.

Waarom hierheen? Voornamelijk omdat het aan de voet van een bergketen ligt, met de hoogste top, de Vojak, 1401m. Steden bekijken is leuk, maar toppen beklimmen is leuker. Wel een typische beklimming, perfect gemarkeerd en licht stijgend benedendeel, en een behoorlijk steil, slecht gemarkeerd bovenstuk. Daar ging weer liters zweet. Gelukkig veel bos, maar toch. Wel met de afknapper dat je volledig doorgezweet boven komt, en je dan plotseling tussen gewone toeristen zit, de top is ook gewoon per auto bereikbaar...maar de trots was er niet minder om.

Ook is er hier een fraaie wandelpromenade langs de kust, al aangelegd in de tijd van keizer Frans-Jozef. Heeft mooie uitzichten op fraaie villa's, eilanden en de fraaie rotskust met veel zwemmogelijkheden.

Dan nog de lange trap, slechts 561 treden vanuit Rijeka naar het daarboven gelegen bedevaartsoord. Kennelijk ook een manier van boetedoening. Wel een mooi uitzicht vanuit het vlakbij gelegen fort. Verder is Rijeka helaas geen reis waard, een havenstad met wst oude gebouwen. Of stomp ik nu af??

• 29 Juni 2015 - 08:52

Miriam:

Hoi Ernst,

De bergen blijf mij ook altijd het meeste trekken. Wij zijn ook wel eens in Oostenrijk met onze hele wandeluitrusting naar boven gelopen en dan kom je mensen tegen op teenslippers. Of boven aan een top aankomen en daar staat een vader met twee kleine kinderen, is ook erg frusterend. Hoop dat het uitzicht er niet minder mooi om was.
    Veel plezier tijdens je verdere reis. Hier de komende twee weken erg warm weer dus we doen het lekker rustig aan. Marina is nog aan het bijkomen van haar bbq wegens 12,5 jaar trouwen dus haar recatie zal wel wat later komen.

Groeten Miriam