Veelkerkenstad aan de Douro - Reisverslag uit Porto, Portugal van ernst kreijfelt - WaarBenJij.nu Veelkerkenstad aan de Douro - Reisverslag uit Porto, Portugal van ernst kreijfelt - WaarBenJij.nu

Veelkerkenstad aan de Douro

Door: Ernst

Blijf op de hoogte en volg ernst

05 Juni 2016 | Portugal, Porto

Mooie start in een wat onderschatte stad. Porto, 2e stad van Portugal. Ligt mooi aan de Douro, op heuvels, en met heel veeeel kerken. Dat is natuurlijk vaak zo in katholieke steden, maar hier zijn ze ook nog verrassend verschillend. Van de grote kathedraal Se met een hele fraaie tegel-kruisgang de hoge ruime Clerigoskerk (met daaraan de Clerigostoren, het symbool van Porto, ergl nauwe klim, maar mooi uitzicht), de hele lichte kerk van de misericordia, en de juist hele donkere zwaar goudkleurig versierde St Franciscuskerk.

Opvallend betreffende deze Fransicuskerk: is al rond 1800 dor de kerk zelf gesloten, vanwege de te rijke inrichting, men zegt dat er echt goud in de versiering zat. Knap zeldzaam. De botten van de schuldigen? kun je nog zien...

Verder mooie oude wijk, met doolhof van nauwe en vaak sterk stijgende straatjes. Erg toeristisch gebied aan de rivier met uitzicht op de beroemde brug, en mooi uitzichtpunt boven de brug.

Daarnaast moderner centrum met pompueus stadhuis (waar heb ik dat eerder gezien?) met een station Sao Bento met een hele mooie tegelhal.

Kortom onderschatte stad!!

• 05 Juni 2016 - 11:40

Frans En Paulien:

Hallo medelandbewoner,

bedankt Ernst voor deze aanrader dus. Porto staat ook op ons lijstje, maar we zitten er nog wel ver vandaan. Kerken zijn sowieso veel aanwezig in dit land. Veel plezier nog op je reis.

Frans en Paulien
    Alvor, Portugal

• 06 Juni 2016 - 21:11

Reina:

Ha die Ernst
    Zo....zit je daar. Wat heerlijk, wat een prachtige foto's heel indrukwekkende kerken.
    Geniet er van.
    Wij zijn met de boot steeds op stap. Hier nu heerlijk weer.
    Groetjes Reina