Antieke vuurtoren en pelgrimage per trein - Reisverslag uit A Coruña, Spanje van ernst kreijfelt - WaarBenJij.nu Antieke vuurtoren en pelgrimage per trein - Reisverslag uit A Coruña, Spanje van ernst kreijfelt - WaarBenJij.nu

Antieke vuurtoren en pelgrimage per trein

Door: Ernst

Blijf op de hoogte en volg ernst

14 Juni 2016 | Spanje, A Coruña

Na het hoogtepunt loop je risico's. ..Het kan eigenlijk alleen maar minder.
Zo is het ook...maar leuk genoeg, alleen het weer, bewolkt en regen, waar ken ik dat van?

Na een treinreis door fraai bergland aangekomen in la Coruna. Lange treinreizen hier deed mij denken aan China, inchecken, alle bagage door een checkapparaat, ook bij ons straks? Maar verder best comfortabel. Typisch trouwens dat je ook voor regionaal verkeer, hier in Galicie altijd een plaats toegewezen krijgt.

La Coruna, een havenstad is niet bijzonder, maar heeft wel en werelderfgoed, een vuurtoren uit de Romeinse tijd, genoemd naar de Griekse held Hercules,. De oudste vuurtoren nog steeds in gebruik is. Wel gaat het Romeinse schuil onder een latere schil. Opvallend zijn de grote verticale open ruimten binnen, kennelijk om steen te besparen... Mooi ding. Ook een mooie kust, en een 'standaard' kasteel in de haven.
Maar ja, het weer....

Interessanter was Santiago de Compostela, het pelgrimsoord. Buiten de binnenstad is daar niet zoveel van te zien, gewoon een Spaanse stad. Zelfs de kathedraal liet zich niet zo snel vinden, maar eenmaal gevonden, okay zeker de moeite van een treintrip waard, maar maandenlang lopen ???? Sommige dingen moet je als leek maar niet proberen te begrijpen..

Helaas wel deels in restauratie, de kathedraal, maar de schitterende architectuur was nog goed zichtbaar, vooral de torens, de bibliotheek en de
Kloostergang. Ook binnen erg fraai, met een fraaie koepel en het beroemde wierookvat.

Tot zover maar weer, morgen terug richting Portugal, naar Vigo, aan de Portugese grens, hopend op mooi weer.

• 14 Juni 2016 - 21:39

Reina:

Hai Ernst,

Mooi gezicht de vuurtoren. Vanaf zee goed te zien denk ik. Toch maar eens met de zeilboot die kant op....
    Jammer hoor dat het weer niet mee zat, dan beleef je la Coruna anders, lekker op terrasje zitten achter een dampende kop koffie. Hoop dat de
    de kust vind ik ook erg mooi
    De wandeltocht komt er vast nog wel eens. Heel mooi de kathedraal in Santiago de Compostela.
    was het daar ook druk met wandelaars?
    Mooie reis terug naar Portugal.

groetjes Reina