blauwe grot - gozo - Reisverslag uit Valletta, Malta van ernst kreijfelt - WaarBenJij.nu blauwe grot - gozo - Reisverslag uit Valletta, Malta van ernst kreijfelt - WaarBenJij.nu

blauwe grot - gozo

Door: ernst

Blijf op de hoogte en volg ernst

15 Juli 2012 | Malta, Valletta

Voordat ik naar Gozo ging, nog even een natuurhoogtepunt gezien, echt mooi:
de blauwe grot

Dit is een door de zee gemaakte grot -eigenlijk grotten en gaten- in een steile kust, met apart blauw water. Voor mij de mooiste natuur van Malta.

Je gaat er heen in een klein bootje- de vissers hebben hier een hele handel opgezet - met 8 aan boord en je vaart door de grot. Schijnt dat de wanden ook nog kleurverschillen hebben, maar niet gezien. Helaas duurt het maar 25 minuten. Ook nog prehistorische tempels in de buurt,dit keer wat beter gepresenteerd, een dak beschermt je tegen de zon.

Nu ben ik op Gozo, een eiland zo groot als Texel, maar wat een verschillen.

Het was nog een hele reis. Het verkeer op Malta rijdt vrijwel allemaal op tweebaanswegen, wat chauffeurs niet verhindert, de auto 'even' op de weg te laten staan...
Daarna een aangenaam 20-minuten bootreisje. Tot zover de overeenkomst met Texel.

Gozo is dicht bevolkt, met een mooie rotskust, met fraaie inhammen, veeeel kerken en verder vrij dor. Maar wel veel rustiger als Malta. Mooi hotel in Mgarr met uitzicht op de veerboothaven, en op Comino, het derde eiland en op Malta.

Is ook goed wandelbaar, al is enig gevoel voor 'navigatie' vereist; veel onbeschreven dwarspaden. Kortom Gozo bevalt me wel.

• 15 Juli 2012 - 17:48

Onno:

Heee broertje,

Geweldig mooi hoor dat azur blauwe water , dat blijft mij altijd trekken!
    Super dat je op dit eiland lekker kan wandelen en er ook van die " secret paadjes" zijn , dat maakt het altijd nog leuker omdat je dan volgens mij niet precies weet waar je uktkomt.
    Maar nu heb jij altijd wel een goed gevoel voor richting gehad.
    Mooi ook de ligging van zo'n klein haventje ,doet zo heerlijk pitoresk aan. Zou daar zelf uren naar kunnen kijken en dan lekker op net terras een biertje nemen en denken van "dat pakken ze mij niet meer af" maaar dat biertje dat zal jij wel niet nemen denk ik?
    Wij gaan zondag naar Turkije , dus lekker durum durum en kebab etc. 40 graden ..... Pfff maar goed we hoeven niks en zijn van alle gemakken voorzien.
    Take care brother en geniet nog even.

Groetjes uit een op dit moment zonnig Wemeldinge.

• 15 Juli 2012 - 18:21

Reina:

Hoi Ernst,
    Wat schitterend de blauwe grot. Bijzonder ook dat het zo door de natuur is ontstaan.
    Toch lijkt er op de foto wat kleurverschillen op de wanden, maar waarschijnlijk bedoel je dat niet.
    Je uitzicht vanuit je kamer is heel levendig, het komen en gaan van boten.
    Misschien is het eiland landinwaarts wel meer begroeid, ben benieuwd wat je op de wandelingen tegenkomt.
    tot de volgende keer.
    groetjes

• 16 Juli 2012 - 05:31

Henk:

Hallo Ernst,

Ziet er allemaal weer schitterend uit. Ik hoop dat je de paar laatste dagen van je vakantie ook nog veel moois ziet en nog wat kan wandelen.
    Waarschijnlijk kom je met regenachtig weer naar Nederland maar de vooruitzichten voor volgende week zien er wat hoopvoller uit.
    geniet nog maar even en als ik jouw weer zien volgende week dinsdag begint het bij mij te kriebelen want dan hoef ik nog maar 2 dagen .

Groet,
    Henk

• 16 Juli 2012 - 07:32

Fien.:

Leuke verslagen en mooie foto s. Maar helaas, de tijd gaat vlug. Geniet nog maar een paar dagen en tegen de tijd dat je terug komt wordt hier ook mooi weer verwacht! Dus je hebt het goed uitgekiend! Alvast een goede terugreis en tot gauw, Fien.

• 17 Juli 2012 - 07:27

Annemarie:

Oei deze foto's roepen herinneringen op!
    Hier zijn wij bijna verzopen?!!. Zeer ruwe zee toen en geen enkel bootje dat uit wilde varen, behalve één commerciële visser. Dat bootje moest dus genomen worden, pas in de grot werd het water rustiger, hebben er toen niet echt van genoten. Ziet er nu wel erg mooi uit.
    Veel plezier verder op Gozo.
    Groetjes Annemarie.

• 18 Juli 2012 - 14:11

Gretha:

Dag Ernst donderdag een doede reis terug naar Amersfoort.
    Het waren zoals we van je gewend zijn weer prachtige foto's
    Groet Gretha